Боротись за віру, раз дану святим

Як спілкуватися зі Свідками Єгови

Культи, прикриваючись повелінням Ісуса Христа проповідувати, намагаються створити ілюзію того, що вони проповідують «істину» і приводять людей до спасіння. «Свідки Єгови», як і решта послідовників культів, це не звичайні люди. Не звичайні тим, що їхня свідомість по-особливому контролюється організацією, яка докладає максимум зусиль, аби «вберегти» свого послідовника від зовнішнього впливу на нього. Враховуючи це, ми маємо розуміти, що євангелізація для таких людей також має бути дещо специфічна. Тобто спілкування із людьми культу відрізняється від спілкування із просто невіруючими, чи тими, які належать до іншої релігії чи деномінації.


Мета спілкування

Для початку хочеться показати, для чого це нам взагалі потрібно. Навіщо нам ставити себе у незручне становище, напружувати свій мозок, нерви, якщо можна свідкувати людям, які не належать до культів. Адже з такими людьми легше говорити і вони, принаймні, не називають нас слугами диявола. Автор не закликає ходити і вишукувати «свідків Єгови», а хоча б просто не ігнорувати їх, коли вони прийдуть до вас до дому. Володимир Михайлович Хміль1 в одній із своїх лекцій розповів, як він бачив на дверях квартири євангельських християн табличку із написом «Свідків Єгови прошу не турбувати». Такий варіант є поганим свідоцтвом про християнина. Наша мета, як написано у книзі Дії апостолів, сімнадцятому розділі, тридцятому вірші, проповідувати Ісуса Христа усім людям, бо Бог бажає щоб усі люди могли отримати спасіння.

Перш за все, навіть послідовники культів, яким є і Організація Сторожової Башти, - це люди. Це грішні люди, які потребують спасіння. Писання повідомляє нам у посланні ап. Павла до римлян, п’ятому розділі, десятому вірші, що кожна грішна людина є ворогом Богові. Ми, як служителі Бога, маємо доносити до людей Євангеліє, вказувати людям на єдиний шлях спасіння – Ісуса Христа. Апостол Павло у посланні до коринтян написав: «Оце ми як посли замість Христа, ніби Бог благає через нас, благаємо замість Христа: примиріться з Богом!» (2Кор.5:20).

Ми, християни, маємо бути миротворцями Божими і наша мета, як миротворців, показати єдиний можливий шлях для примирення людини з Богом – Ісуса Христа. Як вже говорилося, послідовники ОСБ також люди, які мають в цьому потребу. Різниця лише в тому, що вони цього не усвідомлюють. Вони вважають себе вже захищеними, так як знаходяться в «єдиній Божій організації».

Так, вони вважають нас служителями сатани. Саме тому до таких людей має бути особливий підхід. Слід використовувати методи, які були б ефективними для того, щоб, перш за все, вивести людину із культу, а також вказати істинний шлях спасіння. Отже, наша мета для спілкування має бути не в тому, щоб показати, хто краще знає Писання, не принизити людину, а привести її до Ісуса Христа.


Молитовний підхід

Із методів для спілкування з «свідками Єгови», які будуть розглядатися, варто розпочати із найважливішого – молитви. Досить часто християни, плануючи євангелізацію, проведення табору чи взагалі будь-яке інше служіння, більш за все турбуються про другорядні речі. Цими речами можуть бути підготовка програми, підбір учасників, пошук місця проведення заходу і т. д. Але якщо Господь не дасть необхідної сили для проведення заходу, якщо Він не підготовить серця людей, то ефективною таку працю буде назвати важко.

Те ж саме відбувається і в праці з представниками ОСБ. Якщо ми будемо знати їх історію, будемо готові дати відповідь на їхні запитання та вміти поставити правильні запитання їм, навчимося майстерно орудувати Писанням, щоб довести неправильність їхнього вчення, то в більшості випадків нам вдасться лише виграти суперечку. Ми маємо усвідомити, що нашою метою не є щось комусь довести, а вказати шлях спасіння, показати людині Ісуса Христа, привести людину до Бога. А без допомоги Господа привести людину до нього не можливо. Саме тому необхідно молитися перед спілкуванням із свідками, під час розмови і після неї.

Потрібно молитися, щоб Господь підготував серце свідка до сприйняття того, що буде обговорюватися. Молитися, щоб Господь послав необхідну мудрість для спілкування з людиною, розум якої знаходиться під контролем Сторожової башти. Молитися, щоб Бог дав сили свідку вийти з організації і перенести всі можливі наслідки цього кроку.

Також молитва перед початком бесіди із «свідками Єгови» є гарною можливістю розповісти Євангелію Ісуса Христа за декілька хвилин, під час яких ніхто не буде вас перебивати. Уолтер Мартін говорить, що це дає гарні результати.2 В решті решт, що ми можемо досягти без Божого керівництва, а особливо у справі благовістя. Тому, ми маємо ревно молитися за тих, кому свідкуємо, це найважливіший метод у праці благовістя зі свідками культу Сторожової Башти.


Встановлення дружніх відносин

Ще раз хочеться наголосити, що метою у праці з послідовниками ОСБ має бути не словесна перепалка, не демонстрація знань Писання, а з лагідністю і смиренням привести людину до Ісуса Христа. Розуміючі це, ми будемо ставитись до свідка не як до ворога, а як до людини, якій потрібне спасіння. Хоча, під час розмови це виявляється не так і легко.

Ісус Христос своїм життям показав нам гарний приклад для праці з людьми. Він не цурався митників, повій, самарян, бідняків та калік. Його навіть називали другом митників і грішників (Мт. 11:19). Мабуть у тих, хто Христа так називав, були вагомі причини для того, щоб так про Нього говорити. Ісус Христос прийшов спасати, і тому Він не цурався приятелювати з такими людьми.

Уолтер Мартін написав: «Послідовник культу вважає євангельських християн своїми головними потенційними, якщо не дійсними противниками»3 (переклад автора). Тому у праці благовістя «свідкам Єгови» ми маємо їм показати, що ми не вороги, що ми не налаштовані проти них агресивно, що ми не служителі сатани, як їх вчать. Писання навчає нас, як потрібно говорити з людьми: «Слово ваше нехай буде завжди ласкаве, приправлене сіллю, щоб ви знали, як ви маєте кожному відповідати» (Кол.4:6); «А раб Господній не повинен сваритись, але бути привітним до всіх, навчальним, до лиха терплячим, що навчав би противників із лагідністю, чи Бог їм не дасть покаяння, щоб правду пізнати, щоб визволитися від сітки диявола, що він уловив їх для роблення волі своєї» (2Тим.2:24-26).

Тому, встановлюючи дружні відносини зі свідком, ми будемо поводити себе як справжні християни, і це вже принесе свій плід. Звісно, від цього свідок не відмовиться від свого богослів’я, але він побачить, що християни, які є «слугами сатани» у їхньому розумінні, не такі, як про них навчають. Це вже маленький крок у напрямку до зневіри в Сторожову Башту, як вірного і мудрого раба. Уолтер Мартін написав:

Другой постоянной особенностью общения на основе довольно запутанной системы свидетелей Иеговы является убеждение, что христиане всегда будут нападать на них как на личном, так и на религиозном фронте. В результате комплекс мученичества или преследования проявляется у них сразу же, как только допускаются неодобрительные высказывания в адрес Рассела, Рутерфорда, богословия «Сторожевой башни» или же их самих… и эта иллюзия становится более реальной, когда христиане в безрассудстве подкрепляют ее чрезмерными нападками на «Сторожевую башню» или на свидетелей Иеговы лично».4

Коли вплив організації на людину буде слабшати, то такій людині легше пояснювати Писання, показати шлях спасіння і встановити дружні стосунки. Це один із шляхів до руйнування стін Сторожової башти.


Встановити правильний тематичний підхід

Хто спілкувався із «свідками Єгови» той знає, як вони полюбляють переходити від одного питання до іншого. Особливо, це спостерігається тоді, коли їхній «опонент» знає Писання. Свідки дуже майстерно переходять до іншого питання, іншої теми розмови, ухиляючись від незручного для них питання. Коли людина, яка веде з ними бесіду не контролює напрямок розмови, думки, то така бесіда, в кращому випадку, буде безцільна і безплідна.

Як було вже розглянуто в попередніх розділах, кожен послідовник організації цілком від неї залежить. Його світогляд, віра, надія, мишлення, його розуміння теперішнього і майбутнього цілком залежать від ОСБ. Щоб достукатися до свідомості такої людини, потрібно пробитися через мури Сторожової башти.

Автор даної роботи вважає, що для того, щоб свідок почав сприймати тлумачення Писання християнином, спочатку необхідно зневірити його в організації, як у «вірному і мудрому рабу». Так як «свідки Єгови» вважають, що усі інші релігії і віросповідання це слуги сатани, то вони не будуть сприймати будь-яку інформацію чи доводи, які суперечать інформації наданої організацією. Зважаючи на це, в праці із свідками, принаймні на перших порах, варто користуватися їхньою літературою, яка є для них найвищім авторитетом. Дон Камерон5 у своїй книжці написав наступне:

Принято считать, что если свидетелям Иеговы показать необоснованность учений с точки зрения Библии, то они смогут прийти к заключению, что Общество Сторожевой Башни – не Организация Бога. Но как правило, это производит обратный еффект. Для начала им нужни серьёзные сомнения в Обществе, и только потом они смогли бы рассмотреть правильность или лживость учений глазами Библии.6

В ОСБ є вчення про світло, яке поступово посилюється. Це означає, що наступне вчення є правильнішим за попереднє. Тому вчення організації є суперечливим в самому собі. Знаючи про зміни у вченні Строжової башти, християнин може ставити питання свідку по цих вченнях і його відношення до таких змін.

Основними питаннями мають бути ті, які спрямовані на висвітлення неправдивості Організації Сторожової Башти. Важливо звернути увагу на причину, а не на наслідок. Наслідоком усього того,у що вірить «свідок Єгови» – є належність до ОСБ і її вплив на нього.

При розмові з послідовниками Сторожової башти головне не дозволяти їм обходити ваші запитання, не давши на них відповідь. Якщо ви поставили запитання, то стійте на тому, щоб отримати відповідь. Тримайтесь вибраної вами теми розмови, не давайте свідкам взяти «кермо» спілкування у свої руки.

Отже, пам'ятайте про важливість тематичної розмови, це дає свої результати. Якщо у вас немає конкретного напрямку у розмові, то таке спілкування виявиться вкрай неефективним. Звісно, Господь може зробити так, що і така розмова спонукає свідка замислитись, але нами обговорюються ефективні методи праці з людської сторони. Тому, при спілкуванні із «свідками Єгови» потрібно встановити правильний тематичний підхід – визначитися з конкретною темою розмови і, по можливості, розглянути її до кінця.


Контекстуальний підхід

Розмовляючи із «свідками Єгови» складається враження, що вони дуже добре знають Писання. Вони досить швидко знаходять потрібний текст, щоб дати відповідь «на основі Писання», обґрунтовують свою точку зору також уривком із Біблії. Такий метод з їхнього боку діє досить непогано на невіруючих чи на необізнаних християн. Свідки складають враження обізнаних у Писанні людей. Воно і не дивно, тому що вони приходять як вчителі Біблії, готові навчати.

Біблійна вченість «свідків Єгови» на справді не така, як здається на перший погляд. Здебільшого, вони заучують на пам'ять лише ті уривки Писання, які на їхню думку підтверджують вчення Сторожової башти. І це можна легко побачити, зупинивши свідка на одному із запропонованих ним текстів і розглянувши його в контексті.

Так, ОСБ, в підтримку вчення про «клас помазаних», приводить місце з книги об'явлення, сьомий розділ, четвертий вірш і чотирнадцятий розділ, з першого по третій вірші, де говориться про 144 000 вибраних Богом людей. Але якщо прочитати контекст цих текстів то видно, що ці 144 000 людей нічого спільного з обраними свідками Сторожової башти не мають. У першому уривку об'явлення в сьомому розділі з четвертого по восьмий вірші описується, хто такі 144 000 – по 12 000 із кожного коліна Ізраїлевого. В чотирнадцятому розділі, четвертому вірші говориться, що ці люди - це чоловіки, бо, по-перше, вони не «осквернилися з жінками», по-друге, по відношенню до них у грецькому тексті використовується займенник чоловічого роду «ou{toi» хутой.

Тому, подивившись не тільки на окремі тексти, а на їх контекст видно, що потрібна дуже сильна уява, аби побачити в описаних ап. Іваном 144 000 вибраних людях «мале стадо» обраних «свідків Єгови».

Або ж взяти знаменитий для ОСБ 1914 рік і метод його вирахування. «Свідки Єгови» пов’язують його із зруйнуванням Єрусалиму. За переконаннями організації це сталося в 607 році до н. е.7 і вони переконані, що ця дата підтверджується як світською хронологією, так і біблійною.8 Замість того, щоб повірити їм на слово, варто перевірити цю інформацію. Перевіривши, ви знайдете дату не 607, а 5889 чи 586 рік.10 Знайдену достовірну інформацію слід обов’язково показати свідку. Коли він буде бачити розбіжності, це примусить його замислитися в правдивості організації, при умові, якщо він буде чесним до себе.

Тому, вкрай важливо не кваплячись, зупиняти свідка для детального прочитання тексту у його контексті,де це потрібно. А також, по можливості, дивитися в грецький текст, у якому можуть бути роз’яснення, як у вищенаведеному прикладі. Також перевіряти правдивість історичних даних і дат, на які посилаються «свідки Єгови».


Заохочувати до роздумів

«Свідки Єгови» читають і тлумачать Писання через призму вчень Сторожової башти. Таким чином вони не обдумують питання самостійно, щоб дати на нього відповідь, а видають наперед заготовлені відповіді, які їм були надані в організації. Саме тому до таких людей важко достукатись, адже вони відповідають не так, як вважають самі, а як їх навчила ОСБ. До того ж, незалежне мислення в організації засуджується, бо це проявляє індивідуальність людини, що вкрай не бажано для Сторожової башти. Тому при кожній зустрічі важливо послаблювати авторитет організаціїї, показуючи, що вона є неправдивим пророком.

Для того, щоб направити розмову в правильне русло, можна запропонувати свідку перевірити свою релігію, до чого, в принципі, і закликає ОСБ. Так, в одній із найпопулярніших своїх книжок вони написали:

Так как многие религии сегодня не творят воли Бога, мы не можем просто предполагать, что учения церкви или религиозной организации, к которой мы принадлежим, находятся в согласии со Словом Бога. Лишь тот факт, что какая-нибудь церковь пользуется Библией, сам по себе еще не доказывает, что все, чему она учит и что она практикует, находится в согласии с Библией. Важно, чтобы мы сами убедились в этом.11

З цією метою свідку можна представити наступні тексти Писання: «Свідок правдивий не лже, а свідок брехливий говорить неправду» (Пр.14:5). «Свідок правдивий визволює душі, а свідок обманливий брехні торочить» (Пр.14:25). «Свідок брехливий не буде без кари, а хто брехні говорить, не буде врятований» (Пр.19:5). Так як «свідки Єгови» вважають Сторожову башту єдиною правильною, то можна, на підставі текстів Писання і заклику організації, щоб вони дали відповіді на деякі ваші запитання.

Найкращий метод пробитися до їх власної думки – ставити запитання. Рон Роудс цитуючи Девіда Ріда пише: «…та якщо добре продумане питання примусить його сформолювати відповідь у власному розумі, йому не вдасться ухилитися від висновку, - тому що до цього висновку він прийшов сам (переклад з рос. автора)».12 Такими питаннями можуть бути як біблійні, так і ті, які стосуються самої організації, її історії, вчення, пророцтв…

Вчення про «яскравіше світло» організація основує на тексті із книги Приповісті «А путь праведних ніби те світло ясне, що світить все більше та більш аж до повного дня!» (Пр.4:18). Не потрібно бути вченим, щоб розуміти, що при світлі, яке стає все яскравішим, не можна бачити речі зовсім протилежні тим, які було видно при тьмяному світлі.Так, наприклад, на початку історії ОСБ мудрим і вірним рабом вважалася група людей, призначених до небесної надії. Потім «світло» посилилося і ним стали вважали Ч. Т. Рассела, та через три десятиліття «світло» ще сильніше посилилося і вірним та мудрим рабом знову стали вибрані свідки, які належать до 144 000 вибраних до небесної надії.13

Показавши свідку ці факти можна запитати: «коли Рассела стали вважати вірним і мудрим рабом, то це було світлом чи темряваю, якщо до цього вірним рабом вважали групу людей і після нього?. Якщо Христос, закінчивши перевірку релігій в 1919 році14, і на підставі правильності вчення вибрав тільки одну організацію Сторожової башти як «вірного і мудрого раба»15 , то чому вона змінила своє розуміння вірного і мудрого раба в 1927 році, коли «Христом було визнане» як правдиве вчення, що ним є Рассел?».

По вченню Сторожової башти тлумачити Писання не може жоден, хто не належить до «відроджених», тих які входять в число 144 000. Та і не всі відроджені можуть тлумачити, а лише ті, які входять до складу керуючої корпорації. Тут виникає велика проблема. «Небесне покликання» завершилося в 1935 р. У свідків Єгови хрестять лише підлітків і дорослих, тобто останніми, які ввійшли, у число вибраних, мало б бути 14 -15 років. На сьогоднішній день наймолодшим із «помазаних» виповнилося приблизно 95 років. Виникає питання, хто ж буде «давати їжу вчасно», коли вибрані помруть? А в такому віці люди практично не дієздатні, і, в принципі, довго не живуть.

На прикладі таких запитань ми можемо будувати розмову із свідками. Це буде їх спонукувати до перевірки своєї організації, її вчення і своєї віри. Всі послідовники вірять, що ОСБ є вибраною Богом організацією, тому вірять їй безперечно. Єдиним, що робить організацію «Божою» із вчення самої організації – це вибір Христа в період 1918-1919 роки і тільки тоді. Та якщо Бог її не вибрав в 1919 році, то ніякі сучасні вчення свідків не допоможуть їй стати Божою. І ніяке нове яскравіше світло не надасть їй цей статус.

У проповідницькій діяльності ОСБ, здебільшого, привертає до себе людей критикою інших релігій і віросповідань, в той же час виставляє себе у світлі єдиної правильної, вибраної Богом релігії.16 Тому при розмові зі свідками важливо користуватися подібними запитаннями, які спонукатимуть послідовника Сторожової башти задуматись, чи справді вона є Божим каналом. Звісно, це не гарантує, що свідки Єгови відразу залишать організацію, бо для цього є багато причин, які обговорювалися раніше, та, принаймні, вони подивляться на організацію з іншого боку. При цьому слід не забувати все віддавати в руки Бога, який сильний змінити і думки, і серце.


Не намагатися отримати перемогу

Коли до наших дверей чи надворі підходять «свідки Єгови», то у нас часто виникає бажання показати свої знання Писання і довести їхню неправоту. У Сторожової башти, за роки її існування, напрацювалися конкретні відповіді на різні запитання. Також у неї є своє тлумачення Писання і всі її послідовники бачать Писання так, як це бачить організація. Тому, коли християнин приводить масу текстів в підтримку євангельської віри, свідок їх бачить зовсім по-іншому і, практично, не сприймає.

Як наслідок, подібні «перестрілки» текстами закінчуються або розчаруванням, у випадку,якщо не вдалося згадати більше текстів Писання, або ж відчуттям задоволеності, коли вдалося привести такі тексти, на які свідок не зміг конкретно відповісти. Та це не те, чого потрібно було досягти. Наша мета - не перемога в суперечці, а в тому, щоб привести людину до Бога через Ісуса Христа. І якщо для цього потрібно буде поступитися перемогою в суперечці, це варто зробити. Ап. Павло у першому посланні до коринтян, дев’ятому розділі, двадцять другому вірші написав, що: «Для всіх я був усе, щоб спасти бодай деяких». Ап. Павло жертвував своєю свободою в Ісусі Христі заради спасіння людей. Він спершу забирав ті перепони, які заважали розповісти про Ісуса Христа і спасіння, дане Богом у Ньому.

Якщо для нас спасіння людини важливіше за самолюбство, то перемогою для нас буде не кількість процитованих текстів Писання, а придбання людини для Христа. У благовісті для «свідків Єгови» єдиною перепоною є ОСБ, і тому, повторюючи ще раз, потрібно похитнути віру свідка в Сторожову башту. Але це не є самим благовістям, зневіра в організації є лише підготовкою до нього.

Коли свідок почне у ній сумніватися, він буде готовим сприйняти євангельське тлумачення Писання. Тоді розпочинається благовістя і основним, про що потрібно буде йому розповісти, це про істинну природу Ісуса Христа, про гріховність людини, для чого Христос був розіп’ятий, як і для чого воскрес… Саме це має бути метою праці із свідками Єгови, і аж ніяк не перемога у суперечках.


Закінчння

Для багатьох євангельських християн зустріч із послідовниками культу «свідків Єгови» є вкрай небажаною ситуацією. По-перше, тому, що вони не навчені з ними розмовляти; по-друге, вони не розуміють, для чого це потрібно робити; по-третє, вони не знають або погано знають історію і вчення ОСБ. В даній роботі автор намагався показати ті речі, які можуть допомогти у спілкуванні християнина із послідовником Сторожової башти.

Безпосередньо зустрівшись із послідовником культу ОСБ, чи біля своїх дверей, чи у будь якому іншому місці важливо пам'ятати, що він потребує спасіння. Можливо Бог спрямував його саме до вас, щоб ви йому вказали на цей шлях спасіння. Щоб ця праця була ефективнішою, не потрібно нападати на свідка, а краще бути привітним, проявити терплячість, стриманість, повагу… це буде служити до зближення і кращих відносин.

Аби ваша розмова була плідною, тримайтесь у контексті однієї теми, поки не розглянете її. Під час розмови свідок буде аргументувати свої доводи великою кількістю текстів з Писання або оперувати науковими даними. Не соромтесь його зупиняти, щоб подивитися текст з Писання в контексті. Для того, щоб перевірити історичні події чи наукові дані, можна скористатися інтернетом, якщо є така можливість, або записати для подальшої перевірки. Коли виявиться, що інформація надана «свідком Єгови» є неправдивою, обов’язково варто вказати йому на це. Те ж саме стосується і Писання.

Найкращий метод «пробити стіну» Сторожової башти навколо людини, це ставити запитання, які можуть похитнути віру в ОСБ як Божий канал. Для цього можна скористатися публікаціями організації, особливо тими, які були випущені до 1995 року. Коли віра свідка в організацію похитнеться, він буде готовий сприймати християнське вчення. Також потрібно себе постійно контролювати, щоб розмова з «свідком Єгови» не перетворилася на змагання – хто більше знає текстів Біблії. Наша мета показати Ісуса Христа таким, яким Його показує Писання і привести свідка до Нього. Тому моє бажання, щоб ця праця допомогла вам у нелегкому служінні з людьми, осліпленими Організацією Сторожової Башти.


Володимир Демчук
бакалавр богослів’я

1 Володимир Михайлович Хміль – директор апологетичного центру ВСЦ ЄХБ

2 Мартин, «Царство культов», 330.

3 Мартин, «Царство культов», 327.

4 Мартин, «Царство культов», 34.

5 Дон Камерон - колишній член ради старійшин свідків Єгови. Був другою людиною після Рассела і заміняв його та пізніше Рутерфорда у виконанні обов’язків президента організації під час його відсутності.

6 Дон Камерон, «Пленники идеи», 9, http://lib.volod.net/wp-content/uploads/2012/12/%D0%9F%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8-%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%B8.pdf (20 березня 2015).

7 А. н. «Познание ведущее к вечной жизни» (Brooklyn, New York, U.S.A., Watch Tower Bible and Tract Society of New York, Inc. International Bible Students Association, 1995), 96.

8 Макмиллан, «Вера на марше», глава 4, Конец всем царствам в 1914 году.

9 Эрик Нюстрем, «Библейский энциклопедический словарь» Перевод со шведского под редакцией И.С.Свенсона. Новое Пересмотренное и исправленное издание, (Канада, Торонто, Мировая христианская миссия, 1987), http://tpor.ru/poleznoe/erik-nyustrem-biblejskij-enciklopedicheskij-slovar (27 квітня 2015).

10 Уолтер Элуэлл и Филипп Камфорт (ред.), Большой Библейский Словарь, (Москва, Духовное возрождение, 2003), 850.

11 А. н. Ты можешь жить вечно в раю на земле (Изд.: Watch Tower, 1989), 31.

12 Роудс, Рассуждая со Свидетелями Иеговы при помощи Писания, 18.

13 Порублёв, Организация свидетелей Иеговы, 95-98.

14 Камерон, «Пленники идеи», 9.

15 А. н. Об'явлення. Його величний апогей вже близько, (Brooklyn, New York, U.S.A., Watch Tower Bible and Tract Society of New York, Inc. International Bible Students Association), 63.

16 А. н. Чого на справді вчить Біблія, 144-153.